Nosgrimmor


Läste lite om nosgrimmor och tänkte skriva lite om olika.


Börjar med Aachennosgrimman



Detta är verkligen den sämsta nosgrimman som gjorts, tycker verkligen inte om den, och tänker sluta använda den helt. Jag gillar inte att den ligger och trycker på tänderna. När man kan välja något som inte trycker på tänderna, varför då välja denna? Jo för att det har blivit "mode" att rida med sådan. Den är även den vanligaste nosgrimman.


Remontgrimman



Detta är en av mina favoriter, den ligger inte och trycker på tänderna, och sätter man den rätt, så ska den även inte hindra luftvägarna. Den ska alltså sitta så långt ovanför näsborrarna det går. Den får inte heller spännas för hårt. Men detta är en bra nosgrimma som också håller bettet på plats.


Pullarnosgrimman



Detta är också en av mina favoriter dels för att den inte heller trycker på tänderna och såklart för att den är snygg! Jag använder pullarnoggrimman till hoppning och remontgrimma oftast i dressyr

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan ju inte riktigt hålla med om som du nästan påstår att remontgrimman är den ultimata. Den hindrar ju hästen från att gapa om trycket i gommen från bettet blir för stort. Detta är ju fördelaktigt om den används på en grön häst som inte vill ta bettet men annars är det ju endast en nackdel.

2011-03-29 @ 03:15:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0