Läste ett inlägg om skarpa bett


Hej på er!

Läste nyss ett inlägg om skarpa bett, och varför folk rider på skarpa bett i dressyren som betyder "lydnad". Men folk som rider på skarpa bett i dressyren använder ju bettet för att finslipa dom småsmå signalerna.
( Om man kan rida hästen rätt vill säga)

Sedan är det inte bettet det hänger på överhuvudtaget, det är handen på ryttaren. Stoppa in ett vanligt två delat bett eller stoppa in ett pelham och släng upp en ryttare som ridit i 2år och inte alls har någon koll. Vilket är värst då? Visst för att pelhamet är mycket starkare, men ryttaren ska väl inte sitta och slita i hästens mun oavsett vad den har för bett. En del människor verkar ju förfan tro att ett vanligt tränsbett inte har något effekt alls, utan att det bettet är helt harmlöst, men öppna upp ögonen förfan, hamnar ett bett i fel händer så är alla dåliga. 

Så min åsikt är om man inte kan rida på pelham/kandar utan att det ska bli en dålig effekt, då ska man inte rida överhuvudtaget på egen hand. Så för er som funderar på att börja rida eller så, börja för guds skull på ridskola så du lär dig gruderna ordentligt. Det tar inte bara 4-5 år så kan man rida. Det tog ungefär 2-3år för mig att lära mig grunderna. Sedan är det mycket mer man har att lära sig. Det viktigaste tror jag är erfarenhet. Har man mycket erfarenhet så är man en duktig ryttare. Jag har ungefär 12års erfarenhet när det gäller hästar.


Här rider jag Hugo på kandar, utan att sitta och slita

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0